close
Diverse

Udfordringerne For De Fysiske Butikker

Fysiske butikker

Der er ingen tvivl om, at verdensøkonomien er i en nedadgående spiral. Livet vil generelt blive sværere for alle. Tro ikke at vi er sikre her i Danmark; de hårde tider vil påvirke alle fra den vestlige forbruger til de kinesiske producenter. Uden en stabil efterspørgsel på salg i de fysiske butikker, vil der være en lavere efterspørgsel efter produktion. Det er et spil vi alle taber. Hvis du har kig på en  Butik til leje, er det derfor værd at læse med her.

Kommer det til at gøre ondt på de fysiske butikker? Det er der vist ingen tvivl om. Medmindre de kan reducere omkostningerne til et punkt, der opfordrer forbrugerne – dig og mig – til at fortsætte med at købe. Det er ikke nogen hemmelighed, at butikkerne har en vis margin på de varer de sælge. Spørgsmålet er hvor meget de kan skære ned på denne margin, og stadig få det hele til at løbe rundt. Jeg kommer ikke til at lave nogen sammenligninger – du kan blot tag et kig på en list med engrospriser, og du vil få en klar indikation af overskuddet. Husk dog på, at engrospriserne kun er hvad de er: engros. Når du faktoriserer omkostningerne ved logistik, leje eller køb af kvadratmeter, ansættelse af personale og skatter, vil du begynde at se et markant fald i fortjenstesmargenen. Store virksomheder kan heller ikke bare lukke en butik, når tiderne er dårlige og genåbne den, når de gode tider kommer tilbage.

Medmindre du meget hurtigt dominerer et marked, og ikke har den store konkurrence, som vi ser det med designerprodukter som Vipp, så er det utroligt svært at åbne en fysisk butik. Det modsatte gør sig gældende med netbutikkerne. Et godt eksempel på ting en netbutik kan gøre, som ikke kan lade sig gøre i de fysiske lokaler, er dropshipping. Dropshipping kræver blot at man opsætter en hjemmeside, og sender ordre direkte videre til grossisten. Du har ikke noget lager, og alle forsendelser udføres af grossistvirksomheden. Den fortjeneste-margin du sætter på hvert produkt, er din direkte fortjeneste. Lyder fristende, ikke? Men betyder disse digitale muligheder den sikre død for de fysiske butikker? Sikkert ikke.

Vi kan lide at spare penge. Mange af os kan også godt lide hvor let det er at placere en ordre online. ‘Vælg, betal og vent til levering’ – nemt. Men der er også ulemper ved nethandel. Personligt kan jeg godt lide begge metoder. Online shopping er let og kan klares med et par klik med musen. På den anden side kan jeg godt lide at se, hvad jeg køber. Udseendet, især på tøj, er en vigtig faktor. Kort sagt: hvis du ikke er har noget imod at sende leverancer frem og tilbage, hvis varerne ikke lever op til dine forventninger, så er online shopping for dig. I sidste ende handler det om, hvor længe du som forbruger er villig til at vente. Hvis du bare skal have det her og nu nu, er det rart at kunne tage ind til byen og finde præcis det, du gerne vil have.

Så de fysiske butikker kommer til at eksistere i lang tid, men de har også indset, at en tilstedeværelse på internettet er afgørende for deres videre overlevelse. Ved at oprette netbutikker har butikkerne taget fat på mange af de problemer, der er beskrevet detaljeret ovenfor. Kunder kan gå ind i din butik, prøve tingene og købe dem direkte der eller bestille dem online.