close
Livsstil

Træning til skiferien

Ski

Skiferien står for døren, du har pakket dit skitøj til damer, herrer og børn – og du er klar. Men er du nu også helt klar, for har du husket at træne op til en uge på ski? Det ville være ærgerligt, at skulle starte din første tur ned ad pisten med brændende lår eller en skade.

Vil du undgå skader er det optimale at begynde træningen i god tid inden – samtidig med at det er vigtigt at komme i form og øve din udholdenhed. Det er netop vigtigt, at du træner regelmæssigt og i sæt, hvilket gør at øvelserne bliver gentaget igen og igen. Når du har fuldført dagens program, skal du huske at strække ud, da det forebygger, at du får ømme muskler og samtidig bliver du mere smidig, hvilket er helt perfekt til en tur på ski.

Hvornår skal du begynde ski-træningen?

Det er en fordel, hvis begynder at træne cirka 2 gange om ugen i perioden op til skiferien – gerne to måneder før, du skal afsted. Dog er der mange eksperter som anbefaler, at træningen allerede skal begynde om sommeren, så kroppen ikke kommer til at lide overlast. For selvom du skal på ferie, er aktiviteter som skiløb, landrend og snowboard sportsgrene, som kræver, at du er forbedret.

Når du er gået i gang med at træne, skal du overveje, hvilken træning der passer bedst til dig. Det skal gerne være en form for træning, som du vil kunne blive ved med at dyrke det næste stykke tid. Konditionstræningen kan for eksempel være alt fra løb, cykling og svømning. Specielt løbetræning og cykling i terræn kan give dig en fordel, når du skal op på pisterne. Her forbedrer du nemlig din balance og koordination!

Træn hjemme på stuegulvet

Sørg for at få pulsen op som nævnt 2-3 gange om ugen i cirka 30 minutter, så du kan stå på ski i længere tid. Udover at være i fysisk god form, er det også optimalt, hvis du styrker dine muskler. Dette kan du snildt gøres hjemme på stuegulvet. Du skal blot sørge for, at du mest af alt koncentrer dig om balder, lår og læg. Til at træne disse muskler er en super god øvelse squat og planken. Du kan desuden øve skibevægelser ved at hoppe frem og tilbage over forskellige ting, hermed er du klar til skiløb ned ad pisterne, da du får trænet afsæt og bremsebevægelser. Du kommer helt sikkert også til at lave twist i overkroppen – og den bevægelse kan du forbedre ved at have en skistav i hver hånd og twiste i den øverste del af kroppen, så du bevæger dig fra den ene side til den anden.

Brug en god skiskole

Når du er nået frem til ski-destinationen og står klar med skitøj til damer, herrer og børn og desuden har alt udstyr i orden, så er der en anden ting, som du kan benytte dig af – det er nemlig en af alle de gode skiskoler, som du finder skisportsstederne. Er du nybegynder, kan det være helt ideelt, da du her bliver undervist af dygtige instruktører. Du kan som regel både vælge enkeltundervisning eller undervisning i en gruppe – alt efter hvad du ønsker og har behov for. Er du mere øvet, kan du også have glæde af undervisningen, da du her kan få hjælp til at blive opmærksom på dele af dit skiløb, som kan forbedres og gøre dig endnu bedre på ski.