close
Fritid

Sådan kan kompressionsbukser hjælpe din træning

Hvis man træner på elite niveau, så er der mange ting at tage højde for, for at få det meste ud af sin træning, samtidig med at man også tager hånd om sin egen krop. Der kan for eksempel være en plan for, hvordan kost, træningsskema og søvn skal se ud i hverdagen, men hvad med beklædning og udstyr? Støttende kompressionsbukser kan blandt andet være en smart investering.

Det kan være hårdt at træne på et højt niveau, hvad enten man dyrker fodbold, håndbold eller en tredje sportsgren. De lange træningssessioner kan tage hårdt på kroppen, hvorfor det er nødvendigt at tage forskellige ting i brug for at skabe de bedst mulige forhold for god træning uden mange skavanker. Noget så simpelt som kompressionsbukser kan gøre en forskel.

Hvem kan bruge kompressionsbukser?

Bukser med kompression er egentlig ikke kun for folk, der træner på højt niveau. Enhver person, der træner regelmæssigt og godt kunne tænke sig ekstra støtte til benene, kan muligvis få gavn af kompressionsbukser. Det er ikke alle, der oplever den samme gavnlige effekt – nogle oplever den mere end andre.

Kompressionsbukser fungerer på den måde, at de lægger et mindre pres på nogle muskelgrupper som gør at blodcirkulationen bliver øget. Det kan være godt for restitueringen efter træning, så man nemmere kommer af ømheden i musklerne. Og fordi bukserne strammer lidt om benene, så kan man opleve en bedre støtte til muskler imens man træner eller spiller.

Hvornår skal de bruges?

Kompressionsbukser findes i forskellige udgaver og er lavet af forskellige mærker. Man kan for eksempel få dem som shorts, så de kun lige når til knæene. Men de kan også fås helt lange, så de når ned til anklen. På den måde kan både lår og lægge få den rette støtte.

Hvornår skal kompressionsbukser så bruges? Under eller efter træning? Det kan være forskelligt, hvornår man mærker størst gavn. Derfor er det som hovedregel bedst at mærke efter selv. Hvis man bruger dem efter en intens træning eller kamp, kan de være med til at øge hastigheden på restitutionsprocessen, så man hurtigere kan blive klar til næste kamp eller træning.