Onboarding kan redde en fejlrekruttering

Meget er skrevet om de farer og omkostninger, der følger med en dårlig rekruttering. Virkningen kan være enorm – for virksomheden, teamet og HR-medarbejderne, for ikke at nævne den nye medarbejder selv. Omkostningerne er ikke kun økonomiske, det kan også gå udover de involveredes omdømme.

Men selvom man måske ikke finder det perfekte match, behøver udfaldet ikke være så horribelt. Onboarding af nye medarbejdere kan faktisk afværge katastrofen. På baggrund af en effektiv onboarding-proces får man hurtig indsigt i den nye medarbejder, ligesom denne får indsigt i virksomheden, kulturen og teamet. Baseret på de informationer har både medarbejderen og virksomheden et fyldestgørende overblik, som kan være en vejviser for begge – netop så der ikke opstår en kløft imellem dem på baggrund af det dårlige match i starten. Derigennem kan en fejlrekruttering faktisk transformeres til en god medarbejder på sigt, hvis han/hun får den rigtige opstart.

Fornyet fokus og nye generationer

Onboarding af nye medarbejdere er for alvor kommet på dagsordenen hos store virksomheder, som udvikler strategier for onboarding og medarbejderudvikling. Formålet er at sikre bedre rammer for at fastholde medarbejdere, men også mulighederne for en kompetent og nytænkende arbejdsstyrke. Det fornyede fokus har bl.a. afsæt i, at yngre generationer som Millennials har andre forventninger til arbejdsgiveren end tidligere generationer. Endvidere er de altid på udkig efter nye muligheder, især hvis de ikke er tilfredse i deres arbejdssituation ? fra første dag.

Behovet for effektiv og digital onboarding er altså en realitet! Hvorfor digitalt? Fordi det er der, medarbejderne er i dag.