close
Livsstil

Lad Ikke Skæbnen Bestemme Beløbet på Bundlinjen

Penge

Der er alt for mange mennesker, der har en underlig form for overtroisk tilgang til ting, når det kommer til deres forretning. Det har intet med religion at gøre, og det er tydeligt, når de fleste iværksættere i Danmark viser sig at være ateister. De har altså en rationel og logisk tilgang til de fleste ting i livet, men så snart det kommer til at drive forretning, så har de alle mulige irrationelle idéer om hvordan tingene hænger sammen. Det er i samme grad som professionelle atleter der gør alle mulige krumspring og ritualer i troen på, at det vil hjælpe dem.

En af de mest udbredte af disse idéer, er tanken om at ens bundlinje er et produkt af skæbnen. Jeg tror simpelthen folk føler sig pressede af, at mængden af penge de tjener, er et direkte produkt af hvor gode de har været til at udføre deres arbejde. Sådan er det jo ikke i et typisk lønnet job: her møder man bare op i et bestemt tidsrum, og behøver blot gøre lige akkurat nok til, at ens arbejdsopgaver kan krydses af som ”udført”, og så er man sikret den månedlige lønudbetaling. Men når situationen nu ændres, og man ejer sin egen virksomhed, så er det lige meget hvor mange eller få timer man arbejder. Nu er ens indtjening et direkte produkt af ens arbejde, og det kan ikke gøres op i timer. Det handler om værdiskabelsen.

Fordi folk ikke kan lide det pres liggende på sig, så finder de på noget overtro, der undskylder de situationer hvor de ikke tjener så meget som de gerne ville. Det er ikke fordi de ikke har arbejdet hårdt nok: nej, det er bare skæbnen. Det var bare en eller anden overnaturligt uskrevet regel om, at tingene går op og ned, og ingen rigtig har indflydelse på det.

Jeg kan udmærket forstå lysten til at komme af med den følelse af konstant pres, men det her er bare ikke måden at gøre det på. Så snart man begynder at bilde sig selv ind, at det bare er skæbnen, så er man ikke ligeså motiveret til at lægge alle kræfterne i arbejdet. Når man ikke kan finde tid nok i sin hverdag, så er det man begynder at være kreativ. Hvis markedsføringen tager for meget af ens tid, så kan man kaste sig ud i en marketing automation softwareløsning. Nu er der vundet mere tid, der kan bruges på de andre områder. Hvis man bare accepterede det som ”skæbnen”, så ville man aldrig finde frem til den kreative løsning. Du må i stedet se presset som motivation: du kommer væk fra en dårlig situation med for få salg, ved at arbejde hårdt, og så kommer du samtidig tættere på den gode situation, hvor du når de mål du har sat for dig selv.

Så lad os vågne op, og droppe de gamle undskyldninger. Som forretningsejere har vi et ansvar, og det ansvar løftes bedst ved at gå logisk og rationelt til værks. Overtro vil kun stå i vejen for, hvor langt du kan nå på din rejse ind i den nye verden som virksomhedsejer.