close
Vægt

De danske mænd er i gennemsnit kun vågne i omkring otte timer ud over arbejdet og af dem bruger tre ud af ti mere end fire timer dagligt på skærm tid såsom computer, tv og mobiltelefon.

Det er derfor ikke overraskende at hver tredje mand i Danmark lever fysisk inaktivt. Dvs. at de bevæger sig mindre end de anbefalede 30 minutter dagligt med moderat til hård aktivitet.

Tid til motion og bevægelse er simpelthen blevet nedprioriteret.

Kan du nikke genkendende til ovenstående og har der efterhånden sat sig nogle ekstra kilo på sidebenene, som gør at du er begyndt at købe tøj til store mænd, så er det vist på tide, at gøre noget, hvis du ellers ikke ønsker at købe tøj i store størrelser til mænd – resten af dit liv.

Vi har her listet 7 slanketips, som er enkle og nemme at følge, hvis du gerne vil af med et par overskydende kilo.

 

  1. Bevæg dig mere i dagligdagen.

Når du transporterer dig rundt i din dagligdag, så sørg for at tage cyklen – og gå en masse ture. Du kan eksempelvis også træne foran fjernsynet, mens du ser dit yndlingsprogram.

 

  1. Køb ikke ind på tom mave

Hvis du køber ind på tom mave, er chancen for, at der ryger noget usundt i kurven, større, fordi din modstandskraft ryger. Hvorfor tror du ellers, at slikket er placeret oppe ved kassen, hvor du står i kø? Så sørg for at være mæt, når du går på indkøb.

 

  1. Lav din mad selv

Hvis du selv står med råvarerne i dit køkken, kan din mad ikke undgå at blive sundere og mindre kaloriefyldte, fordi du dropper færdigretter og halvfabrikata. Hvis du ikke er vant til at lave mad selv, kan det hjælpe bare at gøre det selv tre til fire gange om ugen.

 

  1. Spis langsomt

Spis indtil du ikke er sulten længere, og ikke indtil du er mæt. Du kan bedre fornemme din sult, hvis du under måltidet slukker tv’et, og lægger bestikket mellem hver mundfuld, så du spiser langsommere, og mætheden indfinder sig tidligere.

 

  1. Få din nattesøvn

Få din nattesøvn ved at slukke tv’et, lægge mobilen væk og dæmpe belysningen. Dårlig søvn og stress får os til at spise både mere og usundere. Det er faktisk en meget overset årsag til overvægt.

 

  1. Drop mellemmåltidet

Der er ingen grund til at spise mellemmåltider – dine hovedmåltider er nok. Hvis du føler dig lidt sulten inden et hovedmåltid, er det helt okay. Det er en uvane at proppe sig med mad ved det mindste tegn på sult.

 

  1. Kig på taljemål og ikke vægt

Slank er ikke det samme som sund, og tyk er ikke det samme som usund. Dit taljemål er sundhedsmæssigt vigtigere end kropsvægten. Hver gang du smider en centimeter omkring maven, bliver du sundere og forebygger alvorlige sygdomme såsom diabetes, blodpropper, depression, demens, gigt og kræft.