close
Fitness

4 tips: Sådan motiverer du dig selv til træning

Træning

Vi kender det alle: de dårlige undskyldninger. Det kan være svært at finde motivationen til at komme i gang med at træne, og før du ser dig om, har du ikke fået trænet i et par dage, en uge, en måned. Pludselig er du alt for sent hjemme fra arbejde, det regner, og du har da egentlig også fået hovedpine på vejen hjem. Selvom det kan virke uoverskueligt at presse træningen ind i en ellers travl hverdag, kan man faktisk med få, simple virkemidler motivere sig selv til at komme i gang med træningen.

 

Vælg en sportsgren du synes er sjov

Der er ingen, der siger, at du skal løbe 10 kilometer eller gå til spinning hver onsdag, hvis det ikke er det, du har lyst til. Vælg i stedet en sportsgren du synes er sjov, og så kommer motivationen ofte helt af sig selv. Er du helt vild med yoga? Elsker du at opholde dig i et svømmebassin? Eller bliver du i helt vildt godt humør af at danse? Så er det det, du skal vælge. Al motion er sund – det vigtigste er bare, at du kommer afsted – og det er tit en hel del nemmere at komme afsted til træning, hvis man synes, det er sjovt.

 

Planlæg din tid og din træning

Det kan ofte være nemmere at komme afsted til træningen, hvis du har planlagt det forinden. Sæt tid af i din kalender så du kan lægge en plan og på den måde sikre dig selv, at du finder tid til at træne i en travl hverdag. Måske fungerer det bedst for dig at træne inden arbejde? Eller måske kan du handle ind aftenen inden, så du dagen efter har eftermiddagen fri til træning. Der er mange muligheder, men fælles for dem alle er, at planlægningen gør det hele nemmere at overskue.

 

Udnyt dagens små pauser

Træning behøver ikke tage flere timer. I tråd med ovenstående punkt kan man ofte planlægge sig ud af meget og på den måde også udnytte dagens mange små huller. Du kan for eksempel tage trapperne i stedet for elevatoren, cykle en omvej til arbejdet eller måske løbe hen til supermarkedet for at handle. Alt tæller!

 

Beløn dig selv efter det hårde arbejde

Det kan ofte hjælpe på motivationen, hvis man har sat sig et mål og lovet sig selv en belønning for enden af alle strabadserne. Giv dig selv en lille gave som et klap på skulderen – eksempelvis efter du har løbet 5 ture, er startet på et dansehold eller har sat en ny rekord på cykelturen. En belønning kunne for eksempel være noget nyt tøj i form af én af de kjoler, som du længe har ønsket dig. Hvis man har en belønning at træne efter, bliver det ofte meget nemmere at komme i gang.